از روزگار انسانهای غارنشین تا به حال , آدمی همیشه آنچه را که می دانسته است به کودکان و جوانان خود آموخته است . اگر این انتقال دانش و تجربه صورت نمی گرفت , هیچ کودکی امکان زنده ماندن پیدا نمی کرد . زیرا هیچ کودکی نمی توانست بفهمد که کدام جانور خطرناک است و کدام گیاه خوردنی است و یا برای گرم کردن خود چگونه باید آتش روشن کند ؟
بعد از گذشت صدها سال , آدمی طرز نوشتن دانسته هایش را یاد گرفت و به این ترتیب توانست اطلاعات بیشتری را ذخیره کند و به فرزندان و نوه هایش بسپارد .
پس از اختراع الفبا و خط , مدرسه ها نیز آغاز به کار کردند . نخستین مدرسه ای که در تاریخ به آنها اشاره شده است , حدود سه یا چهار هزار سال قبل در مصر و بین النهرین شروع به کار نموده اند .
به این ترتیب , مدرسه ها را به این منظور ساختند که اطلاعات و دانش بزرگ ترها به کوچک دترها منتقل شود و آنها با به کار بستن این دانسته ها بتوانند برای زندگی در جهان آینده آماده شوند .
اما استخوان بندی اجتماعات بشری در روزگاران گذشته طوری بود که استفاده از مدرسه و آموختن سواد را برای همه کودکان و نوجوانان امکان چذیر نمی ساخت .
مثلا در مصر جوانانی که می خواستند کاهن یا مامور دولت یا معمار و یا پزشک شوند , می توانستند به مرحله تحصیلات عالی قدم بگذارند . لیکن فقط تعداد اندکی از جوان ها بودند که موفق می شدند صاحب این تحصیلات شوند .
ساکنان سرزمین فلسطین نیز سنتی طولانی در آموزش و پرورش و آموختن سواد داشتند . وقتی فلسطینی ها به صورت یک ملت مستقل می زیستند پدر هر خانواده تاریخ ملت خویش , قوانین و مذهب سرزمینش را به فرزندانش می آموخت . بعد ها که سرزمین فلسطین به اشغال بیگانگان در آمد آنها کوشیدند جلوی نابود شدن سنت ها و اعتقاداتشان را بگیرند . در محیط زندگی آنها مدرسه ها یی شکل گرفت که به هر کسی ( چه فقیر و چه غنی ) زبان و دین و تاریخ فلسطین و اقوام باستانی آن آموزش داده می شد .
به احتمال زیاد , این نخستین بار در تاریخ بشر بود که فقیر و ثروتمند به طور مساوی از امکانات آموزش و پرورش رسمی برخوردار می شدند .
آموزش ربان انگلیسی مدرسه ,تاریخ ,آموزش ,فلسطین ,شوند ,دانسته ,سرزمین فلسطین ,آموختن سواد منبع
درباره این سایت